התקשרו אלינו 2021*

ההבדל בין ליסינג פרטי לליסינג תפעולי

בים בקרב הציבור הרחב לא מכירים את ההבדלים החשובים בין אפשרויות מימון הרכבים בעידן המודרני. אם אתם מעוניינים להבין טוב יותר ולדעת אחת ולתמיד מה ההבדל בין ליסינג פרטי לליסינג תפעולי, המאמר הזה מוקדש לכם.

ליסינג פרטי – קווים לדמותו

ליסינג פרטי או “החכר מימוני” (נקרא גם: “חכירה מימונית” או “חכירה הונית”), הוא סוג מסוים של חכירה, שבה כולל ההסדר בין הלקוח לספק, ארבעה עקרונות בסיסיים:

  • החוכר מקבל נכס מסוים לשימוש לאורך תקופת החכירה.
  • בתמורה לשימוש בנכס, החוכר משלם למחכיר סדרת תשלומים.
  • המחכיר מגלם את עלות הנכס והמימון במהלך תקופת החכירה, בתשלומים שמשלם החוכר.
  • בסיומה של תקופת החכירה, הנכס יוחזר למחכיר, אם כי יהיה באפשרות החוכר לרכוש את הנכס.

לכל אורך תקופת החכירה, הבעלים החוקי של הנכס (הכוונה היא כמובן לרכב) הוא המחכיר והחוכר נהנה מההטבות הנובעות מהשימוש שלו בנכס.

בגדול מדובר בשיטה למימון רכישה של רכב חדש, המהווה מעין חלופה להלוואה. הליסינג הפרטי הוא מודל מאוד גמיש, המאפשר התאמה אישית לפי הרצון והיכולת של הלקוח. בכלליות המודל עובד כך: הלקוח בוחר את הרכב שהוא מעוניין בו ומשלם מקדמה בגובה מסוים. לאחר מכן הוא מקבל את הרכב לידיו ובמשך שלוש  שנים הוא משלם מדי חודש תשלום בגובה מסוים לחברה שבבעלותה נמצא הרכב. גובה התשלום החודשי משתנה בהתאם לגובה המקדמה ועלות הרכב.

בתום תקופת ההחכרה, הלקוח יכול :

  • לשלם את יתרת הסכום שלא שולם ולמעשה לרכוש את הרכב.
  • לבחור שלא לרכוש אותו, אלא פשוט להחזירו לחברה ממנה החכיר את הרכב.
  • לקבל מהחברה רכב חדש ו”לחדש” את העסקה.

 

הליסינג הפרטי מאפשר לאנשים שלא מעוניינים או לא יכולים לרכוש רכב חדש, לנהוג ברכב חדש, מבלי להוציא סכומים גבוהים במיוחד,להתחדש ברכב חדש כל 3 שנים ולפטור עצמו מכל הקשור לקנייה ומכירה עצמאית בשוק הפרטי, בשביל זה אנחנו כאן.

אז מה זה בעצם ליסינג תפעולי?

ליסינג תפעולי הוא נכון להיום המודל המרכזי בשוק הרכב הישראלי. אמנם הוא זמין ומוצע גם ללקוחות פרטיים, אך יש לציין שהוא מאופיין בעיקר בציי רכבים בארגונים וחברות. בגדול הרעיון מזכיר את הקונספט העומד מאחורי הליסינג הפרטי, רק שבמקרה של הליסינג התפעולי, דואגת חברת ההחכרה גם לכל האספקטים הקשורים לאחזקת הרכב. הכוונה היא לכך שבמחיר שמשלם הלקוח מדי חודש, מגולמות הוצאות נוספות הקשורות לאחזקת הרכב כמו טיפולים תקופתיים, שירותי דרך, תחזוקה שוטפת, ביטוחים, טסט שנתי, אגרות ועוד.

מטבע הדברים, הואיל וההסכם כולל יותר אלמנטים, התשלום החודשי במקרה של ליסינג תפעולי, יהיה גבוה יותר מהתשלום החודשי במקרה של ליסינג מימוני (כשמדובר בתשלום עבור אותו רכב, עם מקדמה זהה). את התשלום החודשי עבור הרכב במקרה של ליסינג תפעולי ניתן להוזיל על ידי הסרת סעיפים מסוימים מאחריות החברה, אך ניתן גם להוסיף מרכיבים ולהוביל לכך שהתשלום החודשי יהיה גבוה יותר.

איזו אפשרות אטרקטיבית יותר?

כל אדם צריך לעשות את השיקולים שלו כשזה מגיע לבחירה בין ליסינג פרטי לתפעולי. יחד עם זאת, ניתן לכתוב בכלליות כי הליסינג הפרטי מתאים יותר ללקוחות פרטיים עם נסועה שנתית נמוכה, המעוניינים לשלם מדי חודש סכום נמוך ורק בתחילת התקופה ובסיום התקופה סכומים יחסית גבוהים. הליסינג התפעולי מתאים יותר למגזר העסקי ולחברות המחזיקות ציי רכבים, שלא מעוניינות לדאוג לכל מה שקשור להיבטים התפעוליים של הרכבים.