036557418
התקשרו אלינו 2021*

טיפים לנהיגה בטוחה

לכולנו להחזיק ברכב פרטי שמאפשר לנו ניידות מלאה בכל זמן. אין ספק שזה כלי חשוב ונפלא, אך כמובן כזה שגם מגיע עם סיכונים שאנחנו מקווים ומאמינים שאפילו אין צורך לפרט לגביהם. בדיוק בגלל זה נהיגה בטוחה זה לא רק מושג כללי וריק מתוכן, אלא מצווה של ממש שדורשת מכל אחד ואחת מאיתנו לשמור על החיים והבריאות שלנו ושל הסובבים אותנו. מדי שנה מספרי הפצועים וההרוגים בתאונות הדרכים רק עולה, ולצד ההקפדה על נהיגה בטוחה לפי הכללים ואחריות אישית, ניתן וצריך לנצח את הסטטיסטיקה. בואו נדבר על כמה מהעקרונות החשובים ביותר בנושא, החל מנהיגה במצבים מיוחדים, דרך טיפים לנהיגה בטוחה ועד לחשיבות החינוך לנהיגה בטוחה לנהגים חדשים וצעירים.

נהיגה בטוחה בקיץ

אתגרים:

  • חום קיצוני.
  • אור מופרז וסנוור.
  • עייפות מוגברת בשיא החום.
  • נטייה לעצבנות ופזיזות בשיקול הדעת.

חשוב להתחיל דווקא עם הנהיגה הנפוצה ביותר בישראל, נהיגה בקיץ. אנו חיים במדינה שמשית וחמה, ולכן ברוב ימות השנה זוהי תהיה אכן נהיגת קיץ. בקיץ אנו רואים יותר טוב וסכנת ההחלקה היא פחותה בהיעדר הגשמים, אבל זה לא אומר שאין סכנות בכלל. חשוב לשמור על ערנות, במיוחד בימים של חום כבד. החום עלול להיות מסוכן כשאנו נכנסים לרכב שעמד כל היום בשמש, אז חשוב לפתוח חלונות לאוורור ובכלל עדיף להימנע מנהיגה בשעות החמות ביותר של היום, אם אפשר.

בהחלט מומלץ להיעזר במשקפי שמש איכותיים למניעת סנוור ורצוי גם לעצור מדי פעם להתרעננות במהלך נסיעות ארוכות.

מומלץ להכיר עוד עיקרון חשוב מאוד: הכנת הרכב לקיץ. חשוב לקחת אותו לבדיקה תקופתית, ולבדוק במיוחד גם את מצב הצמיגים. צמיג תקול עלול להתפוצץ במגע עם האספלט הרותח בימות השרב. כמובן שחשוב לחדד את הנושא של שכחת ילדים ברכב באופן כללי, כי במרבית ימות השנה מדובר ממש בדיני נפשות. חשוב לסגל שיטות להימנע מכך ואם יש צורך להתקין ברכב מערכת למניעת שכחת ילדים.

נהיגה בטוחה בחורף

אתגרים:

  • כבישים חלקלקים בגלל המשקעים הרבים.
  • ראות מוגבלת בשל האור המועט ותנאי מזג אוויר כמו גשמים, סופות ורוחות.
  • קור קיצוני עד כדי הגבלת התנועה של הגוף.
  • תאונות כתוצאה מכשלים מכניים ברכב האופייניים לתקופת החורף.

נכון, מדובר בתקופה קצרה יחסית כאן בישראל, אבל בהחלט כזו שהיא מועדת לפורענות. נהיגה בחורף היא תורה שלמה שמצריכה כמובן לא מעט ניסיון בנהיגה במזג אוויר קיצוני, דבר שבהחלט עשוי לקרות לנו בשיא החורף בישראל. חשוב לבצע טיפול הכנה מקיף לקראת החורף ולבדוק את המכלולים השונים כמו מערכת ההיגוי, האורות, החימום וכיו״ב.

ככלל עדיף להימנע מנהיגה במזג אוויר קיצוני כמו סופת גשמים, אך אם אין ברירה יש לנהוג במשנה זהירות. הקפידו לוודא שהאורות דולקים, הפעילו את המגבים בהתאם לצורך (וכמובן חשוב להחליף אותם אחרי שהתייבשו במהלך הקיץ). הימנעו מנסיעה בשלוליות עמוקות, ובעיקר סעו לאט. במידת האפשר, מומלץ לנסוע ברכבים עם מערכת ABS ועם מערכות בטיחות מתקדמות אחרות. כן מומלץ לנסוע בכלי רכב עם אפשרות לסילוק מהיר של אדים שהצטברו על החלונות והשמשות, עוד דבר שיקשה עליכם את הנהיגה במהלך החורף. אם אין לכם מערכת כזו, מומלץ להצטייד במעט טישו, נייר סופג או מטליות מיקרופייבר ולנקות את החלונות והשמשות בהתאם לצורך.

סכנת החלקה היא נפוצה בהחלט בחורף בכל מהלכו. עם זאת חשוב לשים לב במיוחד למצב הכבישים לאחר הגשם הראשון. בנקודה הזו מי הגשמים מציפים החוצה את השמנים והגריז שהצטבר באספלט במשך הקיץ, מה שהופך אותם לחלקלקים ומסוכנים אפילו יותר.

5 טיפים לנהיגה בטוחה

כמובן שנהיגה בטוחה זה עולם ומלואו, אך אם ננסה לתמצת את התורה כולה על רגל אחת, יש חמישה כללים שחשוב להכיר:

  1. מוכנות פיזית: עלינו להיות תמיד במוכנות פיזית גבוהה לנהיגה. לא עייפים מדי, לא טרודים במחשבות וכמובן שלא לאחר צריכה של אלכוהול וחומרים אסורים אחרים. בשגרה כדאי תמיד להצטייד בבקבוק מים, לשים מוסיקה נעימה בווליום מתאים ולהרחיק מטווח גישה את מכשיר הסלולרי שלנו.
  2. תקינות הרכב: האחריות שלנו בתור נהגים היא לוודא תמיד שהרכב תקין לחלוטין ומוכן לנהיגה. זה אומר טיפולים תקופתיים בזמן וגם טיפולים ובדיקות שגרתיות ביומיום כגון בדיקה לצמיגים, בדיקות שמן מים וכו׳.
  3. הסחות דעת: כשאנו נוהגים, זו צריכה להיות הפעולה היחידה והבלעדית שאנו עושים. לא מנהלים שיחות עומק עם יושבי הרכב מעבר לתקשורת בסיסית, לא מסתובבים להפריד בין ילדים שרבים, לא פותחים חטיפים ומאכלים ובטח שלא מתעסקים עם הטלפון הנייד. לפני הנסיעה חשוב לנטרל מראש את כל הגורמים הללו.
  4. תכנון הדרך: במיוחד בנסיעות ארוכות, חשוב לנסות ולתכנן מראש את הדרך. מהו הנתיב המדויק בו ניסע כדי להפחית סיכונים, היכן נוכל לעצור להתרעננות ובמקרי חירום, כמה דלק אנו צריכים בשביל הנסיעה שלנו, וכן הלאה.
  5. ניסיון ולמידה: נהיגה בטוחה זה משהו שנרכש עם השנים. אם אתם עדיין לא מרגישים בטוחים לנהוג למרחקים ארוכים בעצמכם, מומלץ בהחלט לעשות את זה בליווי נהג מנוסה יותר שאתם סומכים עליו. זה מה שיקנה לכם את הביטחון הנדרש לנהיגה בטוחה ועצמאית בהמשך החיים.

חינוך נהגים חדשים וצעירים לנהיגה בטוחה

בהחלט חשוב לומר כמה מילים על החשיבות של חינוך הדור הבא לנהיגה בטוחה. כמו כישורים אחרים בחייו של האדם המערבי, גם נהיגה זה כישור שעובר מדור לדור ונלמד על ידי הצעירים שמבקשים לעצמם את הניידות והיתרונות של רישיון נהיגה. עלינו ההורים, האחים הבוגרים, הדודים ושאר המכרים – להיות אלו שמנחילים את חשיבות הנהיגה הבטוחה לדור הבא ומשמשים דוגמה לנהיגה בטוחה ואחראית. זה מתחיל מהדוגמה האישית שאנו נותנים להם כשהם מתלווים אלינו לנסיעות, ממשיך בעזרה בשלב הלימודים ורכישת הידע ומסתיים בליווי שלהם הלכה למעשה כשהם מוציאים רישיון. חשוב שנקפיד על כך, וזוהי הדרך היחידה לצמצם את תאונות הדרכים בטווח הרחוק.

אפליקציה לנהיגה בטוחה

יתרונות הטכנולוגיה יכולים לסייע לנו כדי לשמור על נהיגה בטוחה. אנו רואים את זה במערכות הבטיחות המתקדמות ברכבים כיום, שהן יעילות וטובות מתמיד, ואנו רואים זאת גם במערכות הבטיחות בסלילה ובנייה של כבישים ונתיבים חדשים בארץ ובעולם.

מעבר לכך, גם אנחנו הנהגים יכולים לנצל את הטכנולוגיה כדי להתמודד עם אחת הרעות החלות בעידן הטכנולוגי, הסכנה שאחראית לחלק נכבד מהסטטיסטיקה העגומה של תאונות הדרכים – הנטייה של נהגים להתעסק בטלפון הסלולרי. אפליקציות מתקדמות לנהיגה בטוחה מאפשרות שירות יעיל מתמיד שמונע מאיתנו את העיסוק במכשיר במהלך הנהיגה. יש אפליקציות פשוטות יותר המגבילות את השימוש בטלפון, אך ניתנות לנטרול ולשליטה על ידי הנהג. עבור אלו בעלי משמעת עצמית רופפת יותר, יש גם מערכות המותקנות ברכב המנטרלות את האפשרות לעיסוק בטלפון כל זמן שהרכב נוסע במהירות מסוימת. אלו הם בהחלט אמצעים נהדרים שיכולים להציל חיים.

לסיכום

כללי הנהיגה הבטוחה יעזרו לנו הנהגים לשמור על חיינו ועל חייהם ובטיחותם של שאר הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל בדרכים. חשוב ביותר להכיר את הכללים הבסיסיים לנהיגה בטוחה, להבין את האתגרים של נהיגה בחורף ובקיץ ולהכין את הרכב שלנו לקראת התקופות הללו. חשוב מאוד לגלות מודעות ואחריות אישית – עולים על הרכב רק כאשר המצב הפיזי הכללי שלנו מאפשר זאת.

זכרו כי האחריות להנחיל את הידע לדור הנהגים הבא היא על הכתפיים של כולנו. אתם מוזמנים להיעזר בבלוג המקיף שלנו כאן באתר Suncar למידע נוסף וחשוב על נהיגה בטוחה וזהירה. סעו לשלום!

default