036557418
התקשרו אלינו 2021*

הדברים שכל נהג חייב לדעת על ביטוח רכב

בעולם ביטוחי הרכוש, ביטוח רכב הוא בין הנושאים הנפוצים ביותר. שוק הרכב בישראל מתפתח מאוד, עם שיאי מסירות של מכוניות חדשות (כמעט 250,000 בשנה!), מודלים שיתופיים של שימוש ברכב, שוק ליסינג מפותח, אפשרויות רבות של השכרת רכב ועוד אפשרויות – כאשר כל אפשרות וכל רכב זקוק כמובן גם לביטוח. אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר בביטוחי הרכב הקיימים, בהקשר כללי ובהקשר של ביטוח לרכב שכור.

?מי מחויב בביטוח רכב

ראשית כל, חשוב להגדיר מי זקוק לביטוח רכב לפי החוק בישראל. כל רכב מנועי, המוגדר ככזה ע”י הרגולציה של משרד התחבורה – באופן כללי מדובר על כלי רכב ממונעים הנוסעים ברחבי הארץ ובעלי יכולות ניידות גבוהה – כל אלו חייבים בביטוח חובה לרכב. כלל זה עדיין אינו תקף למשל על קורקינטים חשמליים או אופניים חשמליים. אך יש כבר דיונים מתקדמים על חקיקת חוק שיחייב לעשות גם ביטוח לאופניים חשמליים שכן המהירות שהכלים הללו מגיעים הם נחשבים לכלי רכב לכל דבר.

סוגי ביטוחי רכב בישראל

ביטוח חובה:

זהו כאמור ביטוח אשר המדינה מחייבת שיהיה לכל רכב מנועי רלוונטי. זהו ביטוח הנוגע לנזקי גוף ולא לנזקי רכוש. ביטוח רכב חובה מכסה פגיעה ונזק לנהג, לנוסעי הרכב, לנוסעים ברכבים אחרים המעורבים בתאונה עם הרכב המבוטח ולהולכי רגל המעורבים בתאונה עם אותו רכב. הכיסוי הוא מוחלט ולא תלוי בהוכחת רשלנות מצד הנהג או כל אלמנט אחר.

ביטוח צד שלישי / צד ג’:

זהו ביטוח רכב המקנה לבעליו כיסוי ביטוחי במקרה שנגרם נזק ברכוש לצד שלישי שאינו הרכב שלגביו הביטוח תקף. הנזק יכול להיות לרכבים אחרים, למבנים, לציוד וכן הלאה. אפשר להוסיף כיסוי לביטול ההשתתפות העצמית, ביטוח צד ג’ עם כיסוי לשירותי גרירה ותיקון שמשות ועוד אפשרויות נוספות.

ביטוח מקיף:

זוהי האפשרות המקיפה ביותר בתחום ביטוח הרכב. מקנה כיסוי ביטוחי פיננסי למקרי נזק שונים לרכב המבוטח – נזקים מתאונות, גניבה, פריצה לרכב, שריפה ונזקים אחרים. יש פוליסות הכוללות גם כיסוי למראות ושירותי פרימיום נוספים. ביטוח רכב מקיף כולל בתוכו כבר ביטוח צד ג’.

?מה הביטוח כולל

כל פוליסת ביטוח רכב, למעט פוליסות ביטוח רכב חובה באופן כללי ועקרוני, יכולה להיות שונה מפוליסות אחרות מבחינת היקף וסוג הכיסויים המדויק. ביטוחי רכב כוללים פיצוי כספי על נזקים הנגרמים לרכב, מימון הוצאות משפטיות עקב תאונה, פיצוי על מקרי גניבת רכב או הרס מוחלט של הרכב וכיסויים נוספים הרלוונטיים לנזקים שונים אשר יכולים להיגרם לרכב. השוני בא לידי ביטוי בגובה סכומי הפיצוי, במידת ההשתתפות העצמית, בתנאים המאפשרים קבלת פיצוי וכן הלאה בין חברה לחברה.

?מה לגבי ביטוח רכב בהשכרת רכב

כאשר אתם בתהליך של השכרת רכב בארץ או בהשכרת רכב בחו”ל, אתם חייבים לבדוק מול חברת ההשכרה שיהיה לרכב ביטוח מתאים. הביטוחים שחברות ההשכרה רוכשות זהים לסוגי הביטוחים שצוינו לעיל. מבחינת הנהג השוכר את הרכב, חשוב לבדוק עם חברת השכרת הרכב שאכן יש ביטוח לרכב, מה גובה ההשתתפות העצמית והאם ניתן לרכוש שירות לביטול ההשתתפות העצמית (SCDW).

היבטים נוספים לגבי ביטוח בהשכרת רכב, כולל השכרת רכב ליום או לתקופות ארוכות יותר, הם ביטוחים מיוחדים לנישה זו בשוק הרכב. ביטוח LIS המגדיל את הכיסוי המינימלי שהמבטחת מציעה ומקנה ביטוח גם למקרי גניבה. ניתן להוסיף לביטוח רכב שכור גם ביטוח תאונות אישיות לתקופת ההשכרה או ביטוח לחפצי השוכר הנמצאים ברכב.

בהשכרת רכב, כמו שמחיר השכירות עצמו ירד, גם עלויות הביטוחים יורדות ככל שזמן ההשכרה ארוך יותר. לכן בהשכרת רכב ליום הביטוח יהיה יקר יותר לעומת השכרה לתקופות ארוכות יותר.

כמו בביטוח רכב פרטי, גם בהשכרת רכב כאשר מדובר על השכרת רכב לנהג חדש, הביטוח עבור השוכר יהיה יקר יותר, זאת כדי לשקף את רמת הסיכון המוגברת לתאונות בקרב נהגים חדשים.