נורות אזהרה ברכב

אחד הדברים שחשוב להכיר, הוא נורות האזהרה ברכב. מדוב בנורות שנמצאות בלוח המחוונים ונדלקות בכדי להזהיר אתכם מבעיה או כשל שקיימים ברכב. לכל אחת מנורות האזהרה יש צבע ייחודי ומשמעות שונה, כך שהן מסמלות ליקויים ותקלות מסוגים שונים.

4 צבעים, 4 קבוצות

לנורות האזהרה קיימים 4 צבעים שונים. הנורות הכחולות והירוקות הן נורות שמעניקות לנו מידע בנוגע למערכות השונות של הרכב (למשל: לחיצה על דוושת הבלם). הנורות הכתומות או הצהובות (תלוי ברכב שלכם), מתריעות בפנינו על ליקוי המצוי ברכב שאינו דורש טיפול מידי (יחד עם זאת, יש לטפל בבעיה ברגע שמתאפשר, למשל כמו לחץ אוויר שאינו תקין בצמיגים) ואילו הנורות האדומות מתריעות על תקלה חמורה ברכב, עד לכדי הפסקת נסיעה וטיפול מידי בליקויים (למשל תקלה בבלמים או דלתות פתוחות). בין אם מדובר בנסיעה ברכב פרטי או בהשכרת רכב בארץ, חשוב להכיר את משמעותן של נורות האזהרה ולדעת כיצד לפעול במידה ונורות מסוימות נדלקות.

נורות אזהרה כחולות

טמפרטורת מנוע קרה –  נורה זו מופיעה בימי החורף או בהתנעה ראשונית והיא מציינת שהמנוע עדיין קר, כלומר מי הקירור אינם נמצאים בטמפ' הרלוונטית.

אורות גבוהים- כשנורה זו דלוקה, היא למעשה מסמנת לנו שאנו נוהגים עם אורות גבוהים. ייתכן והאורות הללו מפריעים לתנועה הסדיקה בכביש, לכן חשוב לזכור לכבות את האורות הגבוהים  ברגע שמופיע מולנו הולך רגל, רכב וכו'.

נורות אזהרה ירוקות

אור ערפל קדמי – הנורה הדולקת מסמנת לנו שאור הערפל הקדמי דלוק. תפקידם של אורות ערפל הוא לסייע לשדה הראייה שלנו להיות ברור יותר בעתות ערפל או ברגעים בהם הראות אינה בהירה.

נורות איתות- נדלקות בעת האיתות (כמו גם פנס האיתות החיצוני), בהתאם לאיתות שהפעלנו.

אורות דרך – הנורה מסמנת לנו שאורות הדרך דלוקים.

לחיצה על דוושת הבלם – הנורה נדלקת כשישנו צורך ללחוץ על הבלם בכדי להתניע את הרכב, או לחלופין בכדי להעביר את ההילוכים למצב נסיעה.

בקרת השיוט מוכנהתוכלו לקבוע את המהירות האידאלית ולהשתמש במערכת.

נורות אזהרה צהובות\ כתומות

דלק נמוך – התרעה על כך שמפלס הדלק נמוך, לכן יש להגיע בהקדם לתחנת דלק ולמלא את המכל.

פליטה מהמנוע – הנורה מתריעה כי ייתכן וקיימת תקלה במנוע או במערכת הפליטה. ניתן להמשיך בנסיעה עם הידלקות הנורה אך יש לבדוק את שורש הבעיה ולהגיע למוסך במידה ויש בכך צורך. במקרה של השכרת רכב, יש ליידע את סוכנות ההשכרה אודות הידלקות הנורה.

אור ערפל אחורי פועל – הנורה מסמלת את הפעלת המערכת, כמו כן, יש לכבות את אורות הערפל האחוריים בסיום.

לחץ אוויר בצמיג –  כשנורה זו נדלקת, הסיבה יכולה להיות ליקוי במערכת ניטור האוויר או שלחץ האוויר לא תקין. לאחר מילוי הצמיגים, יש לאפס את כפתור SET תוך לחיצה ארוכה. לאחר מכן הנורה אמורה להיות כבויה.

רפידות בלם – כשנורה זו נדלקת יש לבדוק את מערכת הבלמים ולבדוק האם מדובר בתקלה ברפידות הבלם או שמא יש להחליף את אחד ממרכיבי המערכת.

מפשיר אדים אחורי – הנורה מאותתת לנו לסגור את מפשיר האדים בתום השימוש.

אור חיצוני – תקלה לפיה הנורה שרופה או תקולה. בדקו את הנורה והחליפו אותה אם יש בכך צורך.

מחממי מצתים –  נורה שנדלקת ברכבים שמתודלקים בדיזל ומסמנת ליקוי בהנעת הרכב.

מפלס שמן מנוע – יש להעלות את מפלס שמן המנוע לרמה האידאלית.

מפלס נוזל שמשות נמוך – הנורה מסמלת שהנוזל לניקוי השמשות מצוי במפלס נמוך, לכן עליכם למלא מים בהקדם.

כרית אוויר – כרית האוויר לא תקינה. יש לטפל בבעיה בהקדם האפשרי.

חגורת בטיחות – הנורה נדלקת כשאחד מנוסעי הרכב אינו חגור או במקרים בהם מערכת חגורות הבטיחות תקולה.

מערכת בקרת יציבות EPS – הנורה נדלקת כשהמערכת נמצאת בפעולה (הרכב איבד יציבות והמערכת מאזנת אותו). אם הנורה דולקת באופן ממושך, ייתכן וקיימת בעיה במערכת ויש לבדוק זאת באופן מידי.

מצבר – המצבר לא מקבל מספיק חשמל ואינו יכול לעבוד באופן תקני. במקרים אלו כדאי לכבות מערכות שונות ברכב כמו רדיו ומזגן, עד להגעתכם למוסך לבדיקת התקלה.

נורות אזהרה אדומות

נוזל קירור – נורה זו מסמלת בעיה בנוזל הקירור, ייתכן והמנוע התחמם יותר מידי או שנוזלי הקירור במנוע חסרים. כך או כך, אל תפתחו את מכסה הרדיאטור, הוא רותח ועלול לגרום לכם לכוויה.

לחץ שמן נמוך– רמת השמן במנוע נמוכה מידי. אם תמשיכו לנהוג אתם עלולים לגרום לתקלות נוספות במנוע לכן יש לעצור את הרכב ולהוסיף שמן.

אורות אזהרה – בעת עצירה בצד הדרך או בעת תקלה \ תאונה, יש לעצור את הרכב ולהדליק את אורות האזהרה בכדי שיתר הנהגים יוכלו להבחין בכם.

תקלת חשמל במצבר – ישנה תקלה בחשמל של הרכב, לא ניתן להמשיך בנסיעה ויש להגיע למוסך באופן מיידי.

מערכת הבלמים – נורה זו תידלק במידה ויש להוריד את בלם היד, אם מפלס נוזל הבלמים נמוך (או שמערכת הבלמים שחוקה) ואם קיימת תקלה במערכת ABS (תידלק נורה נוספת המעידה על כך).

מערכת ABS – נורה שמסמלת על תקלה במערכת למניעת נעילת גלגלים.

מערכת בלימה חמה מידי – כשנורה זו נדלקת יש לעצור את הרכב במקום בטוח ולהניח למערכת להתקרר בכדי שתוכלו להמשיך לנסוע.

טמפרטורת תיבת הילוכים אוטומטית – ייתכן וקיימת תקלה במערכת או לחלופין, הטמפרטורה גבוהה מידי. במקרה כזה יש לעצור את הרכב ולתת למערכת להתקרר בטרם תמשיכו בנסיעה.

דלת פתוחה – אחת מבין דלתות הרכב פתוחה, יש לסגור אותה ולהמשיך בנסיעה.

 

היו ערניים בנוגע לנורות האזהרה של הרכב. בעוד שהנורות הכתומות/ הצהובות מתריעות על תקלה שלא מחייבת טיפול מידי, הנורות האדומות דווקא מעידות על כך שיש לעצור את הרכב ולטפל במהירות בתקלה שמציינת נורת האזהרה. סעו בזהירות!