036557418
התקשרו אלינו 2021*

בדיקת שמן ברכב

דווקא בעידן בו אנו חיים, בו יש לכולנו רכבים חדישים ומתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית ומכנית, רובנו לא ממש מקפידים לבצע פעולות לתחזוקת הרכב, מה שעשוי בהחלט להביא לתקלות שונות ואף מסכן את הבטיחות של הנהג, הנוסעים ושאר הנהגים והנוסעים בכביש. מתוך כך נראה שלא הרבה אנשים יודעים איך בודקים שמן מנוע, ואפילו לא יודעים למה זה חשוב ומה תפקידו של השמן. זה הזמן לעשות קצת סדר בדברים – ולהכיר לעומק את הנושא.

מה מטרת השמן ברכב?

כדי להבין את החשיבות של בדיקת השמן, ועוד לפני שנסביר בדיוק איך בודקים שמן באוטו, חשוב להבין מהי בכלל המטרה של השמן ברכב. כאשר הרכב מונע, מכלול רכיבי המתכת הרבים שבו, ובפרט המנוע המורכב מבוכנות וצילינדרים, נעים במהירות ונוצר חיכוך גבוה ביניהם. ללא כל חומר סיכוך מתאים, המכלולים יתחממו, יתבלו ופשוט יצאו מכלל תפקוד. השמן הוא למעשה את חומר הסיכה והוא זה שאחראי על פעולה חלקה ותקינה של החלקים השונים.

מעבר לכך, על אף שנהוג לחשוב כי המים הם היחידים האחראים על קירור המנוע ועל כן מרביתנו מקפידים לברר בעיקר איך בודקים מים ברכב, חשוב להבין כי גם השמן אחראי על פעולת הקירור של המנוע (במיוחד בחלקים הפנימיים) ועל כן הוא קריטי ביותר לתקינות הרכב. בדיקת שמן ומים הם דבר שחשוב לעשות ואחד הטיפים לתחזוקת הרכב שחשוב להכיר.

מה צריך כדי לבצע את הבדיקה?

אם כך, בואו ניגש ישר לעניין ונסביר בדיוק איך בודקים שמן ברכב:

  • דימום מנוע: שימו לב שכדי לבדוק שמן ברכב, המנוע חייב להיות כבוי. כאשר המנוע פועל השמן רץ במערכת, וכך תוצאות הבדיקה שתקבלו לא יהיו אמינות.
  • חניה במקום ישר: כדי לקבל תוצאה מדויקת, חשוב שהרכב יעמוד על משטח ישר ולא על משטח משופע. כאשר הרכב עומד בשיפוע, אגן השמן נמצא בשיפוע גם הוא וכך תוצאת הבדיקה תהיה לא מהימנה.
  • חתיכת בד או נייר טואלט: כדי לבצע את הבדיקה חשוב שתהיה חתיכת בד או נייר טואלט זמינה עבורכם. פותחים את מכסה המנוע כאשר המנוע קר ושם תראו את מדיד השמן (עם ציור קטן של פך שמן).
  • תהליך הבדיקה: מוציאים את המדיד החוצה (מעין מקל דק ממתכת) ומנגבים אותו לחלוטין באמצעות הבד או הנייר שברשותכם. לאחר מכן מחזירים אותו חזרה למקומו (למעשה נקודת הבדיקה באגן השמן) עד הסוף ומוציאים בשנית. תוכלו לראות סף עליון וסף תחתון, וכאשר השמן נמצא ביניהם זה אומר שהכמות תקינה ואין צורך להוסיף או לגרוע שמן.

מתי צריך לבדוק שמן ברכב?

בהחלט חשוב להבין איך בודקים שמן, אבל כמובן שאין צורך לבצע בדיקה מדי יום. מתי חשוב לעשות זאת אם כן?

  • אחת לשלושה חודשים.
  • לפני נסיעות ארוכות שאתם בדרך כלל לא עושים עם הרכב שלכם.
  • לפני נסיעות בשטח עם רכבי שטח או נסיעות בתנאי שטח מאתגרים.
  • לפני שאתם יוצאים לדרך עם רכב שקיבלתם מחברת השכרת רכב.

מה חשוב לזכור לפני הבדיקה?

מדובר בתהליך פשוט ולא מורכב למדי, אך יש שני דברים שחשוב לזכור. בדיקת שמן המנוע תעשה תמיד כאשר המנוע קר לחלוטין. הסיבה לכך היא שהתוצאה תהיה שונה ולא מהימנה כאשר המנוע חם בגלל שהשמן משנה את צורתו. הדבר השני שחשוב לשים אליו לב תמיד במהלך הנהיגה הוא השעון של חום המנוע, ולא להתעלם ממנו אם החום עולה. לרוב מדובר במקרים של חוסר במים או שמן מנוע.

מספר טיפים שיקלו עליכם את הבדיקה:

  • בדקו את השמן בבוקר כאשר המנוע קר לחלוטין ואין חשש לתוצאה לא מהימנה.
  • הקפידו להחליף את השמן במוסך לפחות פעם בשנה, עדיף פעמיים.
  • זכרו שבניגוד למים, עודף שמן במערכת הוא מסוכן ויגרום לנזק.
  • אם גיליתם נזילת שמן, גשו למוסך בהקדם האפשרי והימנעו מנזק בלתי הפיך לרכב.

לסיכום

יש לא מעט טיפים לתחזוקת רכב נכונה, אך אין ספק כי היכרות מעמיקה והבנה של מערכת השמן ושל תהליך הבדיקה הם חשובים וקריטיים ביותר. אם זה משהו שעדיין לא יצא לכם לעשות בעצמכם, אנו ממליצים להתנסות בזה וכך תוכלו לשמור על הרכב שלכם בצורה מיטבית ולהבטיח את תקינות הרכב ובטיחות כל הנוסעים.