036557418
התקשרו אלינו 2021*

ירידת ערך לרכב: מה צריך לדעת?

רכישה של רכב היא הוצאה גדולה מאד. בין אם אנחנו קונים רכב חדש מהניילונים או רכב משומש, מדובר בכמה עשרות אלפי שקלים לפחות. אחד השיקולים המכריעים כאשר אנחנו רוכשים רכב חדש הוא השיקול של השווי שלו כאשר נמכור אותו בעוד כמה שנים.אחד השיקולים המכריעים כאשר אנחנו רוכשים רכב חדש הוא השיקול של השווי שלו כאשר נמכור אותו בעוד כמה שנים.

מחיר המכירה של הרכב הזה יהיה כמובן נמוך ממה שרכשנו אותו ונשאלת השאלה בכמה נמוך? יש לשאלה הזו משמעות גדולה: את הרכב הבא שלנו אנחנו נרצה לממן באמצעות מכירה של הרכב הנוכחי ובעזרת כסף מזומן. ככל שנקבל מחיר טוב יותר על הרכב הנמכר, נצטרך להוסיף פחות כסף למחיר הרכב החדש. כאשר מדובר על רכב שנקנה בכמאה אלף ש”ח ומעלה, ההבדל בירידת הערך יכול להיות בגובה של חופשה. במאמר הזה נבחן את הגורמים השונים לירידת הערך של הרכב ומדוע כל אחד תורם לה חלק שונה.

סוג הרכב

לסוג הרכב יש השפעה מאד גדולה על ירידת ערכו של הרכב. הרכבים שמאבדים הכי הרבה מערכם הם דווקא רכבי היוקרה. רכבים של כמה מאות אלפי ש”ח וצפונה, יכולים לאבד עשרות רבות של אלפי שקלים רק ברגע שקנינו אותם. ככל שעוברות השנים, רכבים אלו מאבדים ממחירם ויכולים אפילו לרדת למחירים פחותים מדגמים פחות יוקרתיים. הסיבה לכך היא שעלות האחזקה כגון דלק, ביטוח ותיקונים של אותם רכבים נשארת גבוהה ואילו הם כבר רחוקים מלהיות רכבי יוקרה חדשניים.

הרכבים ששומרים על ערכם בצורה המיטבית משתייכים דווקא לקבוצת הרכבים הקטנים או רכבי מיני. נציגה טובה של קבוצה זו היא קאיה פיקנטו. ירידת הערך הקטנה יחסית נובעת ממחיר קניה נמוך ומהעובדה שיש לרכבים הללו הרבה ביקוש בשוק המשומשות.

רכבים משפחתיים יורדים בערכם בצורה חדה יותר אבל תלוי כבר מאיזה מותג, עוד ניגע בזה. קבוצת רכבי השטח או רכבי הפנאי כבר מתחילה להזכיר את רכבי היוקרה עם ירידות ערך משמעותיות יותר.

מותג הרכב

כאשר מדובר על ירידת ערך, יש חשיבות עליונה ליצרן עצמו ולשם שיש לו לגבי אמינות של הרכבים שלו. היצרנים הגרמניים הובילו בעבר את הקטגוריה של האמינות אבל לא עוד. מסתבר שרכבים אלו כבר אינם מה שהיה. אלו עדיין רכבים טובים אבל נושא האמינות שלהם הוא טוב, לא מצוין. מי שמוביל בבטחה את נושא האמינות וירידת הערך המועטה הם היצרנים היפנים. המובילה בנושא היא כמובן טויוטה שזוכה גם מידי פעם לנצח בסקרים בנושא.

המשמעות של הדבר היא שניתן למצא רכבים צרפתיים משומשים למשל במחירים מאד נמוכים, פשוט מפני שיש להם שם של מכוניות פחות אמינות.

סוג ומספר הבעלים

משתנה נוסף שמשפיע על ירידת הערך הוא מספר הבעלים הקודמים. זה לא מדע מדויק אבל לכל מספר שנים מסוים הגיוני שתהיה כמות בעלים מסוימת. רכב צעיר יחסית עם ריבוי בעלים יכול להצביע על בעיות שונות שגרמו לכל אחד מהם למכור אותו. מנגד, רכב שנשמר כיד ראשונה במשך הרבה זמן מצביע על שביעות רצון ממנו וגם על בעלים ששמר עליו לטווח הארוך.

תחת ‘סוג הבעלים’ נופל גם מקום המגורים שלהם. נהיגה עירונית שוחקת יותר מאשר נהיגה בין עירונית. רכב עם מספר קילומטרים מסוים שעבר בתוך העיר, יהיה שחוק יותר מרכב עם אותו מספר קילומטרים שעבר בנסיעה בין עירונית. רכב מאדם שגר בישוב מרוחק וקטן יכול להצביע על נהיגה בין עירונית רבה יותר ולכן על ירידת ערך קטנה יותר.

ביקוש

ישנם רכבים שיש להם יותר ביקוש מאשר לאחרים. זה יכול להיות מכמה טעמים: רכבים שצוברים שם של רכבים אמינים צוברים גם ביקוש בשוק המשומשות. רכבים ‘מוצלחים’ מבחינת ביצועים או מרחב פנימי למשל יכולים גם הם להיות מבוקשים בשוק המשומשות. רכבים שיש להם הרבה ביקוש יאבדו ערך בצורה פחותה מרכבים אחרים. מהצד השני נמצאים רכבים שקשה למכור מפני שהם לא מתאימים להרבה אנשים. לרכבים אלו יכולה להיות ירידת ערך משמעותית אפילו אם לפי המחירון ‘היבש’ היא לא כזאת משמעותית. מה שקורה הוא שכאשר באים למכור רכב כזה עם סחירות נמוכה, לא מצליחים למצא לו אפילו מתעניינים רבים. זה גורם למכירה שלוקחת הרבה זמן בסופה מתפשרים גם על מחיר המכירה.

מחיר הקניה

לבסוף, יש נתון אחד שמאד משפיע על ירידת בצורה משמעותית והוא מחיר הקניה. ירידת הערך היא כמה הרכב איבד מהמחיר שלו ממה שקנינו אותו. תסכימו איתנו שאם רכשנו את הרכב במחיר נמוך יחסית כך השפענו לטובה על ירידת הערך, נכון? ניתן להגיע למחיר רכישה נמוך על ידי קבלת הנחות שונות לפעמים אפילו ברכישה מאורגנת של כמה רוכשים או רכישה קבוצתית דרך וועד עובדים חזק.

אנחנו מקווים שעזרנו לכם להתנהל יותר בחכמה עם רכישה ומכירת הרכב הבאה שלכם!